Orientacja przestrzenna i percepcja dotykowa

Orientacja przestrzenna

1. dziecko przechodzi po” ścieżce sensorycznej”z przedmiotem w ręku z jednego końca pokoju, które ma położyć NA krześle, które jest na końcu naszej ścieżki. Następnie wraca na początek ścieżki np. taczką którą robi rodzic albo pełzając jeśli to jest możliwe, albo ciągnięte przez rodzica na kocu po kolejny przedmiot, który zaniesie idąc po ścieżce i położy POD krzesłem. I tak się bawimy aż dz. zaniesie wszystkie przedmioty i położy ZA, PRZED, OBOK

ścieżka sensoryczna – np. ustawiamy krzesła, aby dziecko mogło pod nimi przechodzić jak w tunelu, albo możemy porozstawiać aby szło na czworaka slalomem, układamy poduszki z kanapy na podłodze aby po nich dz. przechodziło, rozciągamy grubszy sznurek na podłodze, po którym dz. idzie, jak mamy coś aby poukładać aby było wyżej, niżej to też fajnie. To zadanie robimy na boso.

Jak już wszystko będzie położone pytamy się dziecka, gdzie leży dany przedmiot ( nad, pod, obok )

2. bierzemy 4 zabawki i układamy je przed dzieckiem, za dzieckiem, po prawej i po lewej stronie dziecka. Następnie dziecko wychodzi ze środka i mówimy, aby weszło do środka tak aby dana zabawka np. misiu był przed dzieckiem ( najlepiej aby dziecko teraz sobie usiadło ) i pytamy się co ma po swojej prawej stronie, co ma po lewej stronie, a co jest z tyłu za nim. Jak to powie mówimy aby wstało i prosimy aby tak usiadło, że za plecami, z tyłu, po prawej swojej stronie, po lewej stronie miało dana zabawkę. Możemy się też zapytać, gdzie leży dana zabawka (dziecko oczywiście siedzi w środku tych zabawek). To są zabawy już dla 5,6 – latków

3.chodzenie pod dyktando:

mówimy do dziecka: np. idziesz dwa kroki do przodu jeden krok do tyłu, trzy kroki w prawą stronę, jeden krok w lewą stron. Jeśli dziecko ma jeszcze problem z rozpoznawaniem stron to możemy określać: do szafy, do okna, do drzwi itp. Z młodszymi dziećmi bawimy się, że jak tupiemy nogami to biega a jak klaszczemy w dłonie to się zatrzymuje, czy skacze.

Percepcja dotykowa

1. wkładanie rąk do miseczek z różna zawartością materiałów sypkich (makaron, groch itp.), dziecko może segregować te przedmioty i wkładać do dwóch butelek.

2. wkładanie rąk np. do kisielu i wyciąganie różnych drobnych przedmiotów które tam wrzucimy.

3. zgniatanie różnych przedmiotów np. gazety gąbki nasiąkniętej woda ,

4. malowanie dłońmi

5. za pomocą dotyku nazywamy przedmiot, który umieszczony jest w worku.